martinebakker.reismee.nl

Machu Picchu, Arequipa, sandboarding y afscheidsfiesta´s at Lima!!

Hola Amigo's!

Que tal daar in home sweet home Holanda? Alle newyears borrels overleefd, hard aan de trabagoen al beetje uitgekeken opalle sneeuw? Ik zit achter een hostelcomputer in Lima om al weer mijn laatste verhaaltje vanuit Z-A te tikken... want vanavond vliegen we naar NEY YORK CITY baby!! Zooo raar dat vandaag onze laatste dag is, zwaar gemengde gevoelens hier aan de andere kant van de wereld. Maar we hebben super veel zin om NYC morgenochtend met onze backpacks te enteren.

We hebben afgelopen maand,onze laatste maand..goed vol geplanningd om zo veel mogelijk in zo'n korte tijd van Peru te kunnen zien. We hebben alleen de zuidkant kunnen doen, maar daar mucho veel van kunnen zien gelukkig! Hier even een laptekst om je door te worstelen, good luck! : )

Om te beginnen hebben we een 4 daagse jungle tour gemaakt naar de Machu Picchu (een verborgen Inka dorp op de top van een geheime berg, in de jungle van Peru). We hebben er vier dagen overgedaan om op de top van dezeberg te kunnen staan. Dag 1 zijn we met mountainbikes, in de strooooomdende regen vanbergen afgefiets naar onze eerst overnachting toe. Het regende zo unbelieveble hard dat na 5 minuten de binnenkanten van mn shoes al helemaal doorweekt waren (en die moest ik dus nog 3 dagen aan met lopen, nice) en dat er een rivier over de weg was overstroomtop de enige route. Daar konden weonmogelijk doorheen en moesten met buldozers over de rivier worden gedragen. Super cool! Toen we eindelijk in het hostel waren aangekomen, waren we nog nooit zo doorweekt geweest in ons levenen gingen na het eten slapen om de volgende dag 7 uur langte gaan 'wandelen'.
Ons groepje bestond uit, 1 jongen die net uit het Amerikaanseleger kwam, 2 prof hykers (mensen die lopen voor hun beroep!), 2 meiden die uit een bergachtig land kwamen en 2 bomen van gasten.. En wij dus... en ga dan maar proberen iedereen bij te houden die vol gas het volhouden, uren de bergop snelwandelen (?)Iedere keer dat wij hijgend aankwamen bij het stoppunt waren zij al weer uitgerust en gingen we weer.... Conclusie we waren helemaal kapot, wij onervaren meisjes uit het platste land op aarde ONDER zeelevel, toen we aankwamen bij het 2e hostel. Maar geweldige route, over bergen, door de jungle, over glibberige modderpaden die langs de berg liepen, afgronden die zooo diep waren dat je bijna de grond niet zag, gekke beesten, heel tof. Maar fysiek, pff heavy!
'sAvonds zijn we met allediehards gaan danseneen plaatselijke discotheek... in onze pyama's, met bergshoes en zonder make-up whahaha te geestig.
Dag 3 was een iets minder spectaculaire route, maar geestelijk dan wel weer een uitdaging, want... wemoesten uren en urenover een treinrails lopen. Helemaal in trans met de stappen die je moest zetten op iedere trede van de rails (je kan dit dorp alleen bereiken per trein of lopend namelijk)aangekomen in Aquas Calientes. Dit ligt een uurtje bij de Machu Picchu vandaan en daar gingen we vroeg slapen om vervolgens om 4uur in de ochtend op te staan om dan eindelijk de echte Machu berg te beklimmen.
In het pikkedonker gaan lopen en binnen no time onze muyrappidogroep kwijt... dus met een mini zaklampje, zonder ook maar te zien waar weloopten, hebben we die berg een uur lang beklommen. Zwaar!!! Maar toch de top gehaald, en....de eerste 400 mensen (wij waren 380 - 382!)kregen een kaartje om Wina Picchu te beklimmen (jeee nog meer klimmen!). Dat is een berg naast de Machu en als je daar op de top staat.. dan zie je de Machu liggen op de berg en zie je dat het hele dorp is gemaakt in de vorm van een Eagle! Met onze laatste krachten hebben we dus ook nog een uur die berg beklommen. Wat een diehards he, en we hoefden niet eens te stoppen om op adem te komen, zo pro zijn we dus tegenwoordig! 's Avonds met de trein terug gegaan naar Cusco, om daar in het hostel aan te komen, met de mededeling dat er geen water was die dag. (AAaggghh niet weer!!) Onze bus naar Arequipa zou om 6uurdie ochtend gaan.. en toen hadden we maar bedacht om de hele avond in onze Machu Picchu toestand, te gaan dansen in een club in Cusco tot onze bus zou vertrekken. Hardcore right!

In Arequipa hebben we een tweedaagse tour gedaan naar de Colca Canyon (een afgrond waar 3 meter lange condors (vogels) vliegen) en hebben we de ubertourist uitgehangen en toen we daar beetje klaar mee waren en naar Ica wilden vertrekken (onze bus zou om 22uur gaan..) bleek dat er vanaf 00.00 die nacht stakingen van de bussen zouden zijn. Zo erg dat alle hoofdwegen in heeel Peru waren afgesloten, mensen op straat aan het schreeuwen waren met vlaggen aan het zwaaien en dat we zelfs verhalen hoorden over eerdere stakingen waarbij rijdende voertijgen werden begreigd met vuur en mensen half opgesloten zaten in dorpen.

Daar hadden we niet zo veel trek in, maar dat zou betekenen dat we niet zeker waren om onze vlucht in Lima te halen en we hadden ook geen zin om nog in Arequipa te blijven, want dat hadden we wel een beetje gezien... Dus zat er niets anders op dan een vliegticket naar Lima te boeken. Dus de volgende ochtend, super fancy, een uurtje gevlogen over de woestijn naar Lima toe. Wat een luxe ipv 20 uur in een bus! In Lima een nice hostelletje gevonden en ´s avonds naar de 3d versie van Avatar geweest in een extreem grote, in een rots gebouwde mall! Lima is een beetje vreemde stad, er hangt een soort mist boven, waardoor de lucht grijs is, maar het is wel heel warm.. overal casino´s, mall, mcDonalds, sirenes, schreeuwende en toeterende mensen.. maar we vermaken ons prima hoor, kein probleem. Vrijdag was de busstaking gelukkig over (had ook 2 weken kunnen duren hoorde we)en zijn we naar een oase ( jaa palmbomen, grote plas met water, een paar restaurantjes ín de woestijn!!), hier 4 uur vandaan gegaan, waar de grootste zandduinen ter wereld zijn. Daar hebben we in sandbuggies, keihard gecrossed door de woestijn, over heuvels, overal zand, en leek net een achtbaan.. Op het hoogste punt zijn we met sandboards (soort snowboards meets surfplank) de zandduinen afgegaan. Op ons buik, knetterhard door het zand naar beneden surfen. ALLES onder het zand, maar geweldig! Toen nog even in de oase gechilled en terug naar Lima.

Gister geprobeerd sightseen te doen hier, maar je zit uren in busjes omdat de stad zoooo groot is en ook beetje lelijk :). Dus zijn we ´s avonds voor onszelf een afscheidfeestje gaan houden met salsa en pisco sours (local drink, love it!) Vandaag ons laatste dagje dus. We zijn al uitgechecked en meeten zo met een vriendinnetje van ons die we sinds Argentinie al kennen! Vanavond bamossen naar NY!

Dus... hier mijn laatste verhaaltje uit Zuid Amerika! Maar.. next one is all about NYC..

Keep you posted!

Besoss y mucho greetos!

Martine

Aaltje

Wat een HEERLIJKE verhalen!! Kan niet wachten totdat ik ze in reallife hoor!! Enjoy NY en ga vooral heerlijk shoppen!! Miss you guys!!!

KUS

Julia

Te gek jullie verhalen!! En respect voor al die hikes die jullie hebben gedaan!! Geniet van New York en tot volgende week!!! kus

Stephen

Heerlijk die verhalen! GEWELDIG! Wil het zelf nu ZOOOOO graag doen! Kan niet wachten om zelf te gaan! Haha! Tot snel en veel plezier in NYC!

Silke

Wowieeee... Het back to basic deel zit er nu dus echt op... Helaas. Maar wat een bikkels zijn jullie! Echt respect voor al dat gehike en geklim! Wat een beloning is een weekje NYC dan, jullie zullen het te gek vinden! Enjoy!
X

Etienne

Tot snel.. geniet er nog van in NYC!!

Lieke

HEEL VEEL PLEZIER IN NYC!!!

Mamma

Super allemaal joh!
Wat fantastisch wat jullie allemaal ondernemen!
Als je straks weer thuis bent hou dat "wandelen"er maar goed in!
Maar ik vind het klasse dat jullie zulke doorzettters zijn in jullie sportieve acties!

Heel veel plezier in "nieuw jorruk"!
Het zal wel even wennen zijn daar !!

Liefs van Pappa en Mamma

Noortje

Wat geweldig dat jullie die kaartjes "gewonnen"hebben!!ik heb weer genoten van je verhaal. Geef je reisgenoten een knuffel van ons en wij wensen jullie super veel plezier in the big apple jullie laatste reisdagen!!!

Lien

Ik denk dat jou conditie op dit moment beter is dan mijne.. hmzzz..
Vet hea, Avatar 3D! Ik had mama er ook mee naartoe genomen :)
OH! trouwens! Als je heeeeel toevallig een een winkel Chai Tea vind ( is gewoon poeder) en je hebt nog plek over in je tas.. neem mee! Is echt goddelijk, en niet in Nederland te krijgen. Zelfs niet eens te bestellen uit Amerika, alleen bepaalde bedrijven ofzo..
Nou have fun!

Marith

Tof verhaal weer, wow! Geniet van je laatste dagen, ook met de andere meiden.. NY is top!
XX

Marcelle

Wat een super verhalen!!! Echt zo gaaf!!veel plezier in NY!!! Is een te gekke stad,dus gaat wel goed komen!have fun en tot snel!!xxx

Ed

Hi Marine en maatjes. We hopen dat jullie een hele fijne tijd in New York hebben. Ik heb gehoord dat de winkels daar niet veel soeps zijn. Gaan jullie de Central Perk coffee bar bezoeken? We kijken er erg naar uit om een aantal van jullie zorgvulding voor geselecteerde fotoos te zien............................................
Heel veel liefs
Ed en Glynis

Ed

ik bedoel zorgvuldig niet zorgvulding want dat is heel wat anders. doh!! :-)

Suze en Peter

We hebben geweldig genoten van jullie reisverhaal, nog heel veel plezier in New York en have a safe flight home. Groetjes PeSu.

Eliane

Wouw wat gaaf en onwijs goed dat jullie hebben doorgezet! Grote kans dat jullie daar maar een keer zijn... :)
2 weekjes, dat gaat hard. Snap dat het dubbele gevoelens geeft, ik heb in ieder geval zin om je weer te zien!
geniet in NYC. liefs

Annegien

He meiden,

Nog even en dan komen jullie weer terug! ben benieuwd naar alle verhalen! tijd is vast voorbij gevlogen! Nu nog ff alle laatste centen uitgeven in NY! lekker hoor! Zag vanochtend op tv dat allemaal toeristen vast zaten in Machu Picchu vanwege modderstromingen oid! Zijn jullie net optijd weg!Lucky bastards!

Tot snel!
Kus