martinebakker.reismee.nl

Jungle Jane, Deathroad, Fiesta´s en pretty Peru

Hii Amigo´s!

Happy neuve ano! How´s life in 2010?¿ Iedereen grande fiesta gehad met mucho oilbolls en champ? Hope so!
Hier weer even update om te laten weten dat Bolivia soooo 2009 is voor ons en Peru a la 2010.

We zitten op dit moment in Cusco, Peru, in afwachting om morgen te vertrekken voor een 4 daagse jungle tripp, met als eindpunt, de Machu Picchu!Over 4 dagen kieken we één van de 7 wereld wonderen op onze camera´s!

Gelukkig zijn we al jungle experts ten top, want na mucho fiesta in La Paz met kerst ( tja zelfs in Bolivia toveren ze met kerst kalkoenen op tafel, ipv karige kipjes en kan jedansen tot in de late uurtjes in Gringo barren (locals waren nergens te bekennen) zijn we voor 3 dagen naar de Pampas van Bolivia vertrokken. In een prive jeepmet 5 meiden,over een van de scaryste wegen ter wereld ( wisten wij niet van te voren!) zijn we 12 uur lang naar de jungle gereden. Daar hebben we drie dagen vertoeft tussen de aligatoren, kaimannen, bijzondere vogels,aapjes, schildpadden en reuze cavia´s (?), hebben we pyranha´s gevangen, gezwommen met roze (!) dolfijnen (waar de kaimannen op een afstandje vlakbij op de kust lagen), gegild voor ons leven toen er kakkerlakken door onze boshut renden, kikkers zien opspringen uit de wc, zonder stroom geleeft,maar met mucho muggen die ons leeg zogen en op anaconda jacht gegaan en een huge one gespot op een paar centimeter afstand, en dat alles in de warmste tropische termperaturen die wij ooit hadden gevoelt. Kortom de Jane in ons kwam aardig boven en na 3 dagen back to basic was het toch wel raar om weer terug te keren naar de stad waar het zo hoog is dat iedere keer dat je een trap op loopt, je letterlijk geen adem meer kunt halen en je je echt gaat afvragen of je conditie nou zo slecht is of dat je misschien wat rustiger aan moet doen.

Met oud en nieuw hebben we met onze jungle matties en een groep mensen uit het hostel afgeteld tot 2010, maar dat alles zonder oliebollen, champagne en vuurwerk dus dat was wel vreemd. Gelukkig was er wel veel fiesta in de stad en hebben we toch een knallend nieuw jaar gehad!

In La Paz is een weg in de bergen met een extreem stijle afgrond van in de100 meter (?)de diepte in.De weg is zo smal dat er geen 2 auto´s elkaar kunnen passeren. Deze weg wordt dan ook wel de ´deathroad´ genoemt omdat het vroega vaak voorkwam dat er mensende afgrond in reden.Tegenwoordig is er een nieuwe weg door de bergen ( die wij met de jungle jeep hebben gereden) ook te scary maar minder´dodelijk´. Maar.. de oude deathroad is nog steeds te berijden, maar dan met mountainbikes! En dat is dus precies wat wij op 2 januari gingen doen, een stukje fietsen! Vijf uur lang de berg afcrossen, met geweldig uitzicht in het raffijn, watervalletjes die over de weg kletteren, rivieren waar je door heen moest crossen, door kleine dorpjes, op super stijle stukken met piepende remmen stoppen voor afgronden en vooral zo hard mogelijk de berg af. Echt helemaal fantastisch! En aangezien wij fietsers met ervaringzijn, wij Holandesa´s, ook helemaal niet zo gevaarlijk als alle verhalen rond deze weg zich voordoen, alleen maar heel veel fun. Echt een highlight!

Na La Paz vertrokken naar Copacabana, vlak bij de grens van Peru, en daar naar een eiland gegaan genaamd´Isla del Sol´. Een eiland waar altijd zon is en waar we na een lange wandeltocht met geweldige uitzichten bij een hostel aankwamen en zonsondergang hebben bekeken.Deze veranderde in een sterrenhemel met zoooo veel sterren dat we shocked waren over hoeveel sterren er eigenlijk bestaan ( tja das weer ´t voordeel van een gat in de ozonlaag, dan zie je ze teminste!) Na een nachtje slapen tussen de lama´s en ezeltjes, kwamen we er ´s morgens achter dat er geen water was is het hostel, maar..we hadden betaald voor een kamer met badkamer (dus ook water neem ik aan¿). Dus we wilden geld terug. Toen ze dat niet ´begreep´heb ik mijn ergste flip moment in het Spaans gehad ooit, had allemaal geen nut natuurlijk, maar ben best pleasent verbaast overmn Spaansewoordenschat at this moment!

Na dit geweldige eiland zijn we met de bus naar Cusco gegaan.We hebbenal wat Inka voorproefjes gehad in de vorm van ruines, paardgereden, massages gehad (moeten ons fysiek voorbereiden op de Inka trail!), new friends gemaakt, super lekker gegetenen de hele stad gebeken.Fantastico! En morgen dus lopen voor ons leven. Pff wat gaat de tijd nu ineens hard!! Echt niet leuk, we kunnen steeds meer van ons to-do-lijstje afschrappen en dat maakt ons af en toe heel bewust en ook beetje verdietig. Maar nog veel mooie dingen ook voor de boeg dus dat is ook een fijn idee. Het gaat in ieder geval nog steeds super hier en maken nog steeds de ene na de andere highlight mee. Hou jullie definitly op de hoogte over onze tripp naar de Machu Picchu als we back zijn!

Alles goed verder in NL? Nog steeds sneeuwpret?? Al een kansje op een 11 stedentocht inzicht? Hoop dat het goed gaat!

Liefs,

Martine

Stephen

Wauw Martine! Weer een mooi verhaal! Vooral die overnachting in die jungle en die dolfijnen! Echt een prachtige ervaring! Ik zou er ook graag heen willen! Haha, wie weet met Lien over een paar jaar! :) Nog heeeeeeeeel veel plezier daar!

inger

he martine! aah wat klinkt dat fantastisch! lekker met de fiets crossen, 7 wereld wonderen, ik ga het zo meteen googleen om te kijken wat ik mis! wanneer kom je nou ookal weer precies terug? geniet want time flies when you're having fun! 4 sure. dikke knuf aan aniet en nina en dan lees ik gauw weer een ander verhaaltje van je! dikke kus, Ing.

Etienne

Leuk!

jagoda

super leuk !!

Noortje

Ben benieuwd naar je volgende verhaal!! En ook naar wat je hebt gezegd tegen die lui van dat hostel zonder water!! Hebben jullie dat niet opgenomen op video??

pappa

Lieve Martine. Ik heb weer eens enorm genoten van je reisverhalen. Inmiddels heb je al langer in Zuid-Amerika rondgereisd en meer gezien dan ik in mijn hele KLM periode. Daar baal ik natuurlijk wel enorm van. Veel liefs, ook van mamma.

Juul

recuerdos...recuerdos...recuerdos....
Enjoy Machu Picchu en vooral ook de tocht er naar toe! Gaan jullie ook een stukje in dat treintje? Is zoo leuk!
Te gek dat jullie ook naar de pampas zijn geweest en de deathroad hebben gefietst!
Nog een paar weekjes toch?Geniet ervan en jullie gaan vast nog heeel veel zien en doen in de komende tijd. Dikke kus

Lieke

Lovely story!!

Marith

Hiii,
Wat een leuk verhaaltje weer! Kan begrijpen dat de tijd snel gaat als jullie zoveel meemaken! Hier nog steeds snowy, maar nog geen elfstedentocht.. sommigen zeggen februari dus dan maken jullie 'm ook mee haha! Have funn, kus.

Jolanda en Cor

Hoi Martine en friends,
Wat een belevenissen! De tijd is gewoon tekort om het hele continent te ontdekken, maar jullie halen er wel alles uit wat erin zit. Geniet nog lekker de laatste weken!
Groeten van ons allen; Jolanda en Cor, Esther en Sylvia.

Ed en Glynis

wij hopen ook ooit naar peru te reisen en jouw verhaal heeft ons aangespoort, maar we willen wel het hotel zonder water zien te vermijden.
De fietstocht spreekt mij ook wel aan. Wat een gaaf avontuur voor jullie. Ik kijk uit naar de fotoos.
Joost en Mignon zijn terug van hun reis en Joost werkt nu als dieren arts. leuk he?
Nu Martine and maties geniet van de vacantie en we kijken uit naar de volgende aflevering.

Monique

Chica's wat een ONWIJS tofef ervaringen allemaal!!! Ben heeeeeeel errug jaloers, zou zo mijn beackpack weer uit het stof trekken en een enkeltje verweggistan willen boeken als ik dit allemaal lees! Ga jullie nog even een wat langer berichtje sturen op facebook strakkies, maar voor nu: ENJOY!!!!!!!!!! xxxx uit een lang niet zo exciting Amsterdam!! :)