martinebakker.reismee.nl

Chillings in Chili

Hola!

Jahoooee we zijn in Chili! In een paar woorden: Alle seizoenen bestaan hier in één land, van bergen tot kust, van sneeuw tot keihard verbrandenaan het strand en local dish is hier hotdogs in alle soorten en maten.

Van Argentina zijn we naar Pucon gegaan, een klein wintersportoord waar we werden ontvangen met een enorm lam aan een spit en werden ondergebracht in een houten huisje waar we in termokleding onder 5 dekens hebben geslapen. Daar natuurlijke termobaden bezocht en vervolgens met het geniale idee om te gaan snowboarden, al onze spullen gepakt en met locale bus om 6uur smorgens vertrokken op naar de sneeuw!Na 7 uur in te gare bussen te hebben gezeten,(geen ramen, stoelen vielenuit elkaar en bij iederehobbel in de weg een lancering tegen t dak)bij het einde van de wereld aangekomen met de conclusie, het wintersportseizoens is nu toch echt voorbij en er isgeen optie tot snowboarden. Stonden we daar! Na drie uur ging gelukkig een bus terug naar de bewoonde wereld en vanuit daar hebben we een bus van 15 uur naar Santiago genomen. We hadden het gehad met ijs en kou, hello we zijn hier om ijskou in NL te ontvluchten! Dus..te moe voor woorden daar aangekomen, city here we come!

Vijf dagen een super tijd gehad in Santiago, leuke mensen, gedanst, de stad bekeken, lekker weertje, de stad door alle smog heen vanaf de top vaneen berg bekeken, super groot Maria beeld bekeken (staat op alle postcards hier, dus moet wel fantastisch zijn =) ) alle bezienswaardigheden gesnapshot op onze camera´s, bij t zwembad gelegen en bijgekomen!

Vervolgens naar Valparaiso gegaan, een stadje aan de kust van Chili. De mensen hier houden heel erg van hun huizen schilderen want álle huizen hebben een kleurtje, een muurschildering of er is los gegaan met grafiti. Ziet er heel cool uit! Daar ook gaan bakken aan het strand van Vina del Mar en geblakerd met halve derdegraads burnings ( althans ik dan :s ) de volgende dag de bus genomen naar La Serena. Echt relax backpacken als je rug is verbrand!

Hier in La Serena, back to nature. Dag één zijn we met een gids in een busje naar de woestijn gegaan en hebben muurgraferingen van highgerookte indianen gezien die in het jaar 100 na Chr. a la Michael Jackson dansende aliens (?) op rotsblokken hebben geslagen. Heel bijzonder.. en een tropischbos op een berg in de woestijn bezocht. Ook sehr special! Dag twee wilde we pinguins gaan bekijken. Omdat we dit eerst op dag één wilde doen, en we dachten dat we in de steek waren gelaten door onze gids, wilde we dit eerst eigen houtje gaan doen. Ik vroeg aan een localbusdriver... sinor... pinguins?! Hij knikte en wij stapten in. Tot hij zei, hier is Pingualata.. Waren we dus in een dorpje ergens ver buiten de stad waarvan de naam blijkbaar op pinguin leek (welke stadsnaam lijkt nou op pinguin??¿) en was totaal niet in de buurt van het pinguinpark waar je blijkbaar niet zonder gids heen kon. Wij zwaar pissig en moesten weer helemaal terug om vervolgens wel met een gids te gaan. Hij ging kapot van het lachen en belde gelijk zijn baas op dit ´grappigste verhaal ooit´ aan hem te vertellen. Wij schaamden ons een beetje voor onze slechte communicatie skills hahaha! Maar goed... wel pinguins gezien!! En dat niet alleen.. ook een huge walvis dook op vlak naast onze boot, samen met z´n dolfijnenvriendjes en enorme joekels van zeeleeuwen op een paar meter afstand gezien, heel cool!

En nu zitten we ergen in de woestijn in een stadje ´Antofagasta´. We zitten hier beetje stuck, want wilden eigenlijk weer terug naar Argentina maar bussen gaan pas maandag en dit was ons geplande overstappunt. Dus nu gaan we beetje naar t zand staren en er een nice weekend van maken!

Sooo... dat zijn de ontwikkelingen hier! Alles daar oke? Fijne Sinterklaas! Wij zetten vanavond ook onze slippers!

Besos!

Martine

mies

Hey lieverds!
Ik heb (jaa ik weet het, ben lekker vlug;) sinds een week deze site ontdekt.. Zat met smart op een verhaal te wachten & het was het wachten waard! Wat een heerlijke verhalen zeg! Lig hier in mn eentje in een deuk achter de computer om die uber-toeristische pinguin dorpen & het wintersportseizoen dat toch echt voorbij is... Oow ik wil ook! Wil ook bakken in de zon, mooie dingen bekijken & mensen ontmoeten. In NL is het ruk!
Ben heel blij om te horen dat het zo goed met jullie gaat! Mis je wel hoor nien, hier in huis!!
Nou hoop dat de bussen naar argentinie snel weer komen, geniet van al die zandkorrels daar..
ENJOY! dikke kus van mies

Stephen

Martine, wat een hilarisch verhaal! Het is zooo leuk om te lezen! Heerlijk om te zien wat jullie allemaal doen! Geweldig!

Nog veel plezier!

Lien

Oh jammer dat dat snowbowarden niet door ging!

Juul

weer zo herkenbaar....:)
Gaan jullie nog naar Bolivia?
x

Lexy!!

Hey lieverds!!!

Nien, bedankt voor je message op facebook!!! Hahahahahaha, wat hilarisch wat jullie allemaal meemaken! Vooral pinquin verhaal is ook echt typisch een aktie voor jullie... maar... jullie hebben ze wel gezien en ook een walvis, hoe stoer!!! Hoe gaat het met de pictures, al ergens op kunnen slaan? Gisteren hier bij Franky Sinterklaas gevierd, gecourmet en natuurlijk presents uitgepakt! Het kan alleen niet tippen aan ons Sinterklaasfeest en de twee-euro presents!!!!!!! Hebben jullie nog ergens pepernoten kunnen scoren of gaat vertaling niet goed ;)???? Haha, mis jullie in ieder geval mucho!!! Hoe gaat het Spaans btw, nog wat aan vertalingsboekje gehad???

Lieffie's, geniet er lekker van en zal proberen binnenkort weer lang mail te sturen!

KUS

Etienne

Haha, ondanks alle sitbacks knallen jullie wel gewoon door..! Tof hoor..!

Pap en Mam.

Hi Martine!

Wat een verhaal weer! Ik zie het helemaal voor me, dat beteuterde gezicht van jullie: " géén pinguins op het zanderige plein in een woestijnerig dorp in de middle of nowhere....???? En we hebben het nog zo "duidelijk " in ons beste Spaans tegen de bus chaufeur gezegd.....dat snapte hij toch zeker wel...?"
Maar goed, maar het is jullie toch gelukt om ze elders te aanschouwen!
Veel plezier toegewenst en óp naar de volgende verhalen!
Veel liefs van Pappa en Mamma.

Minca

Hoi Martine,
Leuk iedere keer weer je reisverhalen te lezen. Ik had wel met jullie te doen,maar moest ook ontzettend lachen om alle misverstanden. Je ziet alles draait om communicatie.
In ieder geval Martine heb je een lekker smeuig vehaal kunnen schrijven.
Groeten ook van John

Ed en Glynis

Die bus chauffeur doet dat iedere keer met de toeristen; de truck met de pinguins en het dorp. Wat een lol. Trek je der niets van aan Martine. Ik kijk erg uit naar de fotoos van Antofagasta.....wie will daar nu niet zijn!!!
Ik geniet erg van de reis verhalen, jongens. Blijf schrijven.
Veel liefs van Ed en Glynis