martinebakker.reismee.nl

Theaterfestival de Parade @ Rotterdam

Jaaa dat gaat rap hè, ik zei toch dat ik snel zou zijn met mijn volgende blog?
Ik zit op mijn typstoel (lees:tuinstoel) dus tik gewoon even door, dit keer blog ik over mijn nieuwe job op theaterfestival de Parade.

De Parade is een rondreizend festival dat begint in juni in Rotterdam (10 dagen), dan doorreist naar Den Haag (10 dagen), vervolgens naar Utrecht gaat (15 dagen) en uiteindelijk eindigt in augustus in Amsterdam (15 dagen). Omdat ik deze zomer niet in Coventry ben (door het extreem hoge aantal gemigreerde studenten in Cov, is het zo moeilijk een baan te vinden daar, dat je zelfs voor bijbaan bij Tesco (een soort Appie Heijn) door 3 voorrondes moet om vakkenvuller te worden, kijk dat kan ik dus niet aan.) bedacht ik me een paar maanden geleden dat ik dan liever de zomer in Nederland doorbreng, met een leuke, goed betaalde baan, die ik kan combineren met tijd doorbrengen met vrienden en familie in plaatst van de hele zomer het koelvak van de Tesco aan te vullen, met no social life omdat alle andere import studenten wel lekker thuis zijn.

Een baan in Nederland dus. Maar waar? Of wat? Ik heb geen huis in een werkvruchtbaar gebied in Nederland op dit moment, omdat ik mijn boeltje natuurlijk naar de UK heb gepakt. (Mam, pap, ik vind Zeewolde heerlijk om te zijn, maar op die advertentie na op het raam van de AH, scholieren gezocht, zag ik ook niet veel vacatures). Ik was dus opzoek naar een baan waarbij onderdak included is. Door mijn USA ranger ervaringen, ben ik het gewend om maanden in een tent te leven, dus toen een vriendinnetje (Marianne, aan jou de credits) mij het geniale idee gaf om bij een festival te gaan werken (festival = slapen in tent) ben ik als een gek gaan zoeken naar een baantje bij een festival wat een paar maanden zou duren. De Parade. Ik vond een advertentie op de Parade facebook (van je (sociale)netwerken moet je het hebben) die zocht naar bediening voor bij Restaurant La Cantine. La Cantine is een Frans georiënteerd restaurant ( met de lekkerste boeuf bourguignon en creme brulee ooit geproefd) die meereist met de Parade. Het restaurant is dit jaar voor het eerst te vinden op de Parade, dus extra spannend voor de eigenaar. De producten die worden gebruikt zijn veelal biologisch en van locale boeren. Net als de hele uitstralen van de Parade, heel verantwoord dus en heel leuk om voor te werken. Na mijn sollicitatie gesprek in april (de dag van de English Wedding, kijk ook al was ik dan niet aanwezig bij HET moment voor de Britten, en kon ik die heerlijke, onromantische, ongemakkelijke nerveusheids kus niet in het echt zien, ik was goed bezig voor mijn eigen toekomst) werd ik alleen nog maar enthousiaster over mijn summerplan. Het restaurant concept klonk goed, mijn baas was aardig en het idee van werken bij het festival leek me ineens helemaal geweldig.

De Parade is een theater festival waarbij in iedere stad voorstellingen (dans, theater, toneel, muziek, cabaret, klein kust etc..) worden gecombineerd met life muziek optredens van iedere avond een andere band, goed eten en drinken, een silent disco (waar je met koptelefoon op in een stille ruimte dans, heel geestig) een zweefmolen (gaat extreem hard) een ‘bak je eigen poffertjeskraam’ , heel veel gezelligheid en terrasjes en dat alles op een kleurrijk terrein waar voor iedereen die ook maar een beetje cultuur door zijn bloed voelt stromen wel iets te beleven is.

Twee maanden later heb ik net mijn eerste stad (Rotterdam) Parade overleefd. De dag dat ik terug kwam uit Engeland, had ik 24 uur om een tent/luchtbed (=huis voor de komende 2 maanden) aan te schaffen, koffer uit pakken, nieuwe koffer inpakken en vertrekken naar Rotterdam. In de stromende regen (we zijn weer in Nederland, of is dat raar om te zeggen als je in bRitAIN woont?) mijn tentje voor de eerste keer opgezet. Gelukkig was hij nieuw en was alles netjes dicht geritst waardoor ik niet in een zwembad mijn luchtbed hoefde neer te leggen, maar alles netjes droog bleef, behalve ikzelf, want haringen in een parkeerplaats slaan in de regen, maakt je nat en is best lastig tussen de tegels mikken met water in je oog. Wel super leuk op de camping, ranger gevoelens kwamen direct weer terug. (Alleen nu wel echte wc’s en douches!) Iedereen was gelijk heel aardig, vrolijk en gezellig op de camping en ook met mijn collega’s klikte het direct. Mijn tentbuuf Eva was meteen mijn paradekameraadje en alle momenten dat we samen vrij waren gingen we Rotterdam ontdekken, naar voorstellingen op de Parade of doorzakken na het werken met andere collega’s.

In de 10 dagen dat de parade in Rotterdam heeft gestaan is ‘het weer ‘ omgeslagen van extreme regenval, naar halve tornado windvlagen, naar tropische hittegolf. De Parade Rotterdam stond echt in het teken van ‘het weer’ net zo als het gemiddelde gespreksonderwerp van de Parade bezoeker. Daar hou ik dan weer van, de ene dag hoor je mensen zeggen, ‘wat een regen hè, ja hele Parade in het water gelopen, ik zou willen dat ze zomer zou beginnen en het weer wat warmer wordt in plaats van deze herfst buien, geen lol aan’. Een paar dagen later, EINDELIJK lekker weer, hoor je mensen zeggen, LETTERLIJK GEHOORD: ‘pfff nou vind het wel een beetje TE warm hoor, zo broeierig, echt benauwd, vind er geen klap aan dit tropische weer, zo kun je toch niets ondernemen??’ Hahaha Nederlanders en het weer (ik kan er zelf ook wat van ik weet het ), ik hou er toch zo van.

Naast het weer dus, waren er genoeg andere dingen te beleven op de Parade. Ik heb heel veel voorstellingen gezien (niet om WEER over het WEER te beginnen, maar door het slechte weer mocht ik vaak eerder stoppen wat betekende, tijd om shows te bekijken). Van Hans Zimmerman, de idiote goochelaar, tot Ali B die richting cabaretier op gaat, van een Electro Punk optreden van Hade (je kent haar wel, ze speelt in heel vee Nederlandse films/series) tot sexueel getinte dansvoorstellingen. In de avond speelden er altijd bands in de tent waar La Cantine gedurende de dag was. (ja was iedere avond weer feest om de mensen van de tafels te jagen met als reden dat de tafels weg moesten om een dansvloer te creëren, bluuugg ik wil niet dansen (ook letterlijk gehoord) en tot mensen waar ik boos op moest worden of ze nou alsjeblieft mij die barkruk terug wilde geven, gaf iedere avond wel weer grand finale) Deze bands waren van een Arabische band tot die gozer van Rambo en Rambo die liedjes ging blèren, van oude rock&rollers tot een kinderband met doven tolk. (Heel geestig). Super leuk allemaal. Ook onderling met het personeel een heel familiair gevoel, de bediening meiden ook allemaal meiden die van reizen houden en kunstzinnige dingen studeren, dus had het gelijk naar mijn zin.

Na 10 daagse werkweek (was tussendoor 1 dag vrij en even naar A’dam op en neer gegaan) toch wel erg gesloopt en ik ben nu bijkomsessie aan het houden in Zeewolde. Maar morgen begint de Parade al weer in Den Haag (ik ben jarig het weekend dus hoef pas maandag te beginnen). De locatie schijnt dichtbij het strand te zijn en als het WEER WEER tropisch wordt? Dan kan er misschien eindelijk gebakken worden op het strand!

Dit is mijn meest recente update! Ik zal over 10 dagen de Den Haagse Parade sferen up to date bloggen. Tot dan, enjoy tropisch Hollandia!

Martine

Reacties

Reacties

Jolanda en Cor

Wat een leuke belevenissen weer, en zo heerlijk beschreven! Groetjes van ons allen.

Suze en Peter

Geweldig Martine dat we je weer gezien en gesproken hebben en we genieten van al je belevenissen,
groetjes PeSu

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!